Svenska Akademien har beslutat att tilldela Per Holmberg och Caroline Liberg Svenska Akademiens pris för framstående förtjänster inom svensk språkforskning och språkvård till minne av Carl Gabriel och Karin Forsberg för år 2024. Prissumman är på 80 000 kronor per person.
Per Holmberg, född 1964, är professor vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi vid Göteborgs universitet. Han var 2021–2022 den förste innehavaren av Tage Danielsson-professuren vid Linköpings universitet där han fortfarande är gästprofessor och forskar om svenskämnets didaktik.
I sin forskning har Holmberg intresserat sig för hur normer för olika slags texter förändras och hur vi lär oss att använda skrift på nya sätt. Modeller för sådana analyser har han bland annat presenterat i böckerna Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik (med Anna-Malin Karlsson, 2006) och Funktionell textanalys (med Anna-Malin Karlsson och Andreas Nord, 2011).
I en lång rad publikationer har Holmberg undersökt elevers skrivande i olika genrer, exempelvis ”Upper secondary students’ discursive writing in two languages” (med Britt-Marie Apelgren, i Writing and Pedagogy, 2021). Han har också givit uppmärksammade bidrag till runstensforskningen, bland annat genom artiklarna ”Reading runes with the sun. A geosemiotic analysis of the Rök runestone” (i Multimodality and Society, 2021) och ”Watching Star Wars with Viking Age Subtitles. An analysis of cohesion and coherence in the Rök runestone inscription” (i Arkiv för Nordisk Filologi, 2022).
Caroline Liberg, född 1951, är professor emerita vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervisat och forskat om barns och ungdomars språkutveckling i tal och skrift.
Bland Libergs böcker märks Lärande, skola, bildning, för vilken hon är redaktör tillsammans med Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, ett standardverk som belyser skolans historia, framväxt och nutida sammanhang. Boken Vägar in i skriftspråket (tillsammans med Maj Björk) visar hur man kan arbeta med det tidiga skrivinlärandet. Bland övriga böcker kan nämnas Hur barn lär sig läsa och skriva (1993) som är baserad på hennes avhandling Learning to read and write (1990), och Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan (med Åsa af Geijerstam och Jenny W. Folkeryd, 2010). Liberg har också tillsammans med Jon Smidt varit redaktör för Att bli lärare i svenska (2019).
Av artiklar som publicerats under senare år märks ”Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts” (i Writing & Pedagogy, 2022, tillsammans med Jenny W. Folkeryd, Åsa af Geijerstam och Anna Nordlund), ”Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet” (i Skrivundervisningens grunder, 2023) och ”Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val” (i Läsundervisningens grunder, 2023).
Svenska Akademiens pris för framstående förtjänster inom svensk språkforskning och språkvård till minne av Carl Gabriel och Karin Forsberg instiftades 2024 och utgår ur Lars Forsbergs donation.
Kontakt: Louise Hedberg, kanslichef, louise.hedberg@svenskaakademien.se, 08–555 125 02